معرفی وبلاگ
وبلاگ فرهنگ پایداری در راستای زنده نگاه داشتن نام و یاد شهدا و ایثارگران و همچنین ارج نهادن به ارزش های پاک و مقدس انقلاب اسلامی فعالیت می نماید
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 671440
تعداد نوشته ها : 1438
تعداد نظرات : 13
Rss
طراح قالب
GraphistThem229
امشب تصرف ارتفاع داریم. باید دشمن رو دور بزنیم... دور بزنیم... طرح مانور تصرف تپه...داخل اردوگاه افراد گردان ها بعد از خوردن ناهار توی چادرها در حال استراحت هستند.- فقط 3،2 ساعت استراحت دارید!داخل چادر، بسیجی میان سالی گوشش را چسبانده است به رادیو یک موج باطری قلمی.- ... امروز گرمای خوزستان به 54 درجه رسید.چند نفر برای فرار از گرما، دست به ابتکار می زنند. ظرف آب کنار خود می گذراند. چفیه را داخل ظرف آب می زنند. می چلانند و به سر تا پای خود می اندازند. پشه های سوزنی و خرطومی هم بی خیال از روی لباس و چفیه نیش خود را توی رگ افراد فرو می کنند. خستگی توانی باقی نگذاشته است تا دستی پشه ها را دور کند. می خوابند تا زمانی
جمع بندی:درطول تاریخ تاکنون جنگ های فراوانی به وقوع پیوسته است و شخصیت های عمده ای چون فلاسفه و دانشمندان به اندیشه درباره ی ماهیت جنگ پرداخته اند. جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از این گونه جنگ هاست که ناخواسته و ناحق برملت ما تحمیل شد و خسارتهای مادی و معنوی فراوانی را برای ملت ما به ارمغان آورد. ازآن جا که مسأله ی تجاوزو زورگویی دشمن بعثی تحت حمایت ابر قدرت های شرق وغرب و کشورهای مرتجع حامی صدام درمیان بود، ملت مسلمان ایران با اتکال به خداوند درمقابل دشمن متجاوز، به دفاع از سرزمین خود و آرمان های انقلابی و دینی شان پرداختند. این ملت عزتمند با فداکاری و جانفشانی درمقابل دشمن ایستادگی نمود و با حماسه آفرینی در ج
خاطره، یادآور وقایع وحوادثی است که درحافظۀ تاریخ ، پایدار مانده است . حوادث مهم ، هرچند که زمان بسیار ازآن ها بگذرد ، هیچ گاه فراموش نخواهد شد . این رویدادها ، نماینگر زندگی گذشته وتجربیات گرانقدر آن، چراغ راه مردان وزنانی است که در میر پرنشیب وفراز زمان گام برمی دارند.زمانی جنگ به پایان می رسد وسال ها از تاریخش می گذرد ، مدارکی که از آن به جا می ماند ، می تواند ما را به لایه های پنهان جنگ رهنمون شود . درمیان انبوه اسناد ومدارک به جا مانده از جنگ ، شاید آنچه بیش از هر چیز دیگر لحظات ودقایق بزرگ وسرنوشت ساز جنگ را برای ما روشن می سازد ، خاطرات رزمندگان است . درآیینۀ نقل این خاطرات است که ما می توانیم پی ببریم که ج
جنگ با صدای پرواز هواپیماهای جنگی آغاز شد وخیلی زود آثار دیگرش را به انقلاب نوپای ایران تحمیل کرد . زنان نیز چون مردان اسلحه بر دوش گرفتند وبه مقابله با دشمن شتافتند ودر این را شهید ، زخمی وآواره شدند . برای نمایاندن چهرۀ زن در سال های دفاع مقدس ، آئینه ای شفاف تر از خاطرات آنان وجود ندارد ، خاتراطی که تاریخ این مرز و بوم را تعیین می کند ، به آن ها شکل میدهد وروح می بخشد . در سال های اخیر گام هایی در جهت کامل کردن تصویر زن در هشت سال دفاع مقدس برداشته شده . اما هنوز در آغاز راهیم وآنچه تا کنون انجام شده سایه های مبهمی از حضور چشمگیر زنان بوده است . در این نوشته وبه قدر بضاعت اندک نگارنه، تحلیلی از خاطرات زنان انج
خاطره چیست ؟شاید بتوان نقل یک واقعه توسط یک شخص را خاطره تعریف کرد. خاطره ، همان طور که از اسم آن پیداست ، آن چیز های است که در یاد بیان کنندۀ آن باقی مانده و معمولاً همه آن واقعه نیست . مهمترین نکته در خاطره گویی و خاطره نویسی ، همین ارتباط با واقعیت است . این ارتباط با واقعیت اجازل تخیل را به کسی که خاطره می گویید یا کسی که آن را باز نویسی می کند ، نمی دهد ، یا حداقل این تخیل با مرزی از واقعیت محدود می شود . پس نسبت اصلی یک خاطره ، با واقعیت سنجیده خواهد شد ، نه با مخاطب وبیان کنندۀ آن . پر واضح است که نقل و باز خوانی هر واقعه ای خاطره نخواهد بود . انچه مسلم است برای ماندگاری یک خاطره ، یکی از این دو خصوصیت بای
- تعریف: داستانی که از جنگ، برای جنگ، درباره جنگ و حواشی آن نوشته می شود ادبیات داستانی جنگ محسوب می گردد. با این توصیف برخی داستان های سیاسی، اجتماعی و حتی اقلیمی نیز می توانند در زمره ی داستان های جنگی قرار بگیرند. زیرا ممکن است داستانی به روابط سیاسی بین دو دولت متخاصم بپردازد و با بررسی زمینه های وقوع جنگ، مناسبات سیاسی منجر به جنگ یا ترک مخاصمه، تسلیم یک طرف پیروزی، شجاعت و یا خیانت طرف دیگر را بررسی نماید.داستان دیگری ممکن است شکل گیری روابط عاشقانه ای در دوره ی جنگ بپردازد و یک داستان دیگراز حوادثی سخن بگوید که در یک اقلیم خاص رخ داده است. عناصر طبیعی و فرهنگی در این داستان بی شک نشان از خلق یک داستان اقلی
خاطرات ، مواد اصلی شکل گیری تاریخ مکتوب به حساب می آیند و اساساً تاریخ بدون خاطره پدید نمی آید؛ همچنین خاطرات می توانند برای خلق آثار ادبی ، هنری و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرند . در نتیجه ، گونۀ ادبی خاطره نگاری ، از گونه های مهم و ثابل توجه محسوب می گردد .معمولأ برای ژانر خاطره نگاری سه زیر شاخه قائل می شوند : خاطرات مکتوب ، خاطرات شفاهی و یادداشت های روزانه. 1خاطرات شفاهی از سوی صاحب خاطره به طور شفاهی روایت شده و در مرحلۀ بعد مکتوب می گردد . یاداشت های روزانه نیز توسط فرد و به شیوه روزانه به نگارش در می آید . یادداشت های به جا مانده از هشت سال جنگ تحمیلی به لحاظ این که در صحنۀ نبرد نگارش شده است ، از جمله مد
دریک نگاه کلی، شخصیت های داستان های جنگ قیصری، همه اگرچه درظاهربه اراده ی آزاد خود عمل می کنند وکردار و گفتارشان آن چنان طبیعی می نماید که با نوع زندگی و هویت آنان کاملاً سازگاری و همخوانی دارد، اما این ها درحقیقت قربانیان نیروی قاهر جنگ می باشند که برآن ها تحمیل شده است. درهمه ی این داستان ها، شخیت ها شاهد حادثه ای پیش بینی نشده می باشند که باعث تغییر درساختار داستان و روابط شخصیت ها شده و با حضور مداوم در ذهن آن ها موجب کنش و واکنش های شخصیت ها در داستان ها می شود.قیصری در داستان های جنگ مجموعه ی « طعم باروت» ، درحقیقت به کشف و بازآفرینی برهه ای از زندگی و بیان برش های واقعی از جنگ در قالب داستان ها
سخن از برقراری ارتباط وایجاد همبستگی میان دو مفهوم است که یکی چون «خاطره» گونه ای ادبی ودیگری چون «دفاع مقدس» گونه ای سینمایی است . گرچه در نگاه نخست ، به منزلۀ ایجاد پیوند میان دومقولۀ «ادبیات»و«سینما» آسان وسهل به نظر می آید ، اما نگاهی ژرف وبینشی عمیق به این دو مقوله و«ماهیت» آن ها ، ما را با دشواری و سختی – بر خلاف نگاه نخستین – مواجه وروبرو می سازد . این دشواری دشوارتر و این سختی ، سخت تر نیز می شود ، اگر مفهوم «تغییر» پذیری چون «مخاطب (Audience)»را به مفاهیم پیش گفته بیفزاییم واز« استفاده ورضا مندی Uses and
جنگ ها وجوه اشتراک وافتراق فراوانی دارند. حضور اسلحه، سرباز، فرمانده، مکان جغرافیایی وغیره ، از جمله اشتراکات هر جنگ است ونیز رخدادهایی مثل جراحت ، اسارت، تخریب ومرگ؛ اما آنچه دو جنگ را از هم متمایز می کند ، اهداف، انگیزه ها و به طور کلی فرهنگ حاکم بر جنگ است .وجه تمایز این مفاهیم در جنگ های متفاوت ، گاه در حدی است که به یک جنگ ، لقب «جهاد مقدس» می دهد وبه یک جنگ ، لقب «جنایت و تجاوز ». حال این سؤال مطرح است که ملاک ومعیار سنجش ارزش یک جنگ چیست ؟ آیا تهاجمی یا تدافعی بودن، ملاک ارزش گذاری است یا اهداف ، انگیزه ها وفرهنگ حاکم بر جنگ ؟ آیا شکست و پیروزی ، فتح وعقب نشینی ، هلاکت ونجات ، تعیین
شخصیت های مجموعه ی « مقتل» شخصیت های واقعی و ملموس می باشند که خواننده شاهد حضورشان در میدان جنگ می باشد و. مردان و نوجوانانی اند که هر یک به نوبه ی دفاع می کنند . آنان در جبهه های جنگ می مانند و با عشق و ایثار و از جان گذشتگی در مقابل دشمن متجاوز مقاومت می کنند. عباس ها، حسین ها و قاسم ها که درس مبارزه ، شجاعت، شهادت در راه خدا و دین اسلام را در مکتب« عاشوراییان» فرامی گیرند و در برابر « یزیدیان» ستمگر با غیرت و مردانگی می ایستند و مردانه و مظلومانه به شهادت می رسند و یا سجادگونه به اسارت برده می شوند.بکایی در آثارش با دیدگاهی کاملاً خوشبینانه و مثبت به جنگ می نگرد در داستان ه
X